Provocare șahistică din partea unui instructor de șah


 

Regele negru este în șah.

Cum se poate apăra?

diagr1

 

Reușește albul să dea mat dintr-o mutare?

Ce posibilități are?

diagr2

 

,,Șahul este un mod de viață, o lume închistată în 64 de pătrățele, o fascinație ireală” – a spus Larry Evans, mare maestru american de șah, autor de cărți despre șah, și jurnalist.


Șahul reprezintă cea mai bună modalitate de a exersa gândirea logică. Pentru un copil, șahul înseamnă mai mult decât un joc. Înseamnă aranjarea ideilor, formarea gândirii argumentate, ușurința alegerilor și claritatea limbajului verbal.
Prin joc, învățăm cel mai bine cum să ne coordonăm gândurile și ideile și putem descoperi pasiuni noi. Ca activitate complementară, jocul are funcția de antrenare psihologică sau de preambul al activităților de muncă propriu zise, respectiv exersarea de strategii, antrenamentul pentru activitate, adaptarea la dificultăți.

open-international-sah-pentru-copii-juniori

Studiile efectuate au dovedit beneficiile pe care le aduce șahul în dezvoltarea personalității copiilor și tinerilor, cu rezultate concrete în îmbunătățirea performanțelor școlare:

  • dezvoltă gândirea logică; jucătorul aplică principii strategice și analizează consecințele unor mutări;
  • promovează imaginația și creativitatea;
  • dezvoltă aptitudinile matematice;
  • stimulează capacitatea de a prevedea consecințele propriilor acțiuni;
  • inspiră autoperfecționarea;
  • este un mod plăcut de a petrece timpul;
  • sporește încrederea în sine a copiilor;
  • dezvoltă spiritul independent, obligând jucătorul să ia decizii bazate numai pe propiul raționament;
  • mărește puterea de concentrare;
  • dezvoltă atenția distributivă;
  • îi învață pe jucători să aibă o atitudine sportivă

Mihaela Miu resizeSunt Mihaela Miu, instructor de șah, sunt absolventă de studii economice (ASE 1999) dar și de psihologie (Titu Maiorescu 2012) și vă propun să vă dezvoltați gândirea logică și aptitudinile matematice pe parcursul a 10 ateliere , care vă vor stimula imaginația și creativitatea, vă vor spori capacitatea de a prevedea consecințele propriilor acțiuni, vă vor da încredere în voi înșivă și nu în ultimul rând vă vor ocaziona petrecerea timpului  într-un mod plăcut.

Pentru a stabili când, cum și unde ne vom întâlni (cel mai probabil în incinta școlii voastre) vă rog încercați să rezolvați provocările șahistice de mai sus (cei care deja știți șah) și să mă contactați direct pe telefon 0731.860654, email Mihaela Miu <licurici_74@yahoo.com> și în copie la <secretariat@scoalapetreghelmez.ro>. Activitatea va fi în parte susținută de Asociația de Părinți și Profesori cu care sunteți invitați să colaborați. Puteți face propuneri și transmite rezolvările voastre la provocările șahistice și prin intermediul comentariilor din subsolul paginii, sau pe pagina de Facebook.

Vă prezint mai jos curicula celor 10 ateliere de șah, cursul pe care eu îl propun începătorilor.

Atelier 1 – Descoperă tabla de șah și piesele

Pe parcursul atelierului vom intra în interiorul lumii închistate în cele 64 de pătrățele și ne vom împrieteni cu regele, regina, nebunul, calul, tura și pionii.

Atelier 2 – Piesele și posibilitățile de mutare

Vom afla mai multe despre posibilitățile de mutare a fiecărei piese, precum și ce mutări putem face sau nu. De asemenea, vom lucra exerciții menite să îi facă pe cei mici să înțeleagă posibiltățile limitate de pași pe care îi poate face o piesă.

Atelier 3 – Primul joc – mutări principale

În cadrul acestui atelier, vom lua parte la primul joc de șah, respectând regulile învățate. Vom afla mai departe despre deschideri, importanța mutărilor și despre multiplele alegeri de mutări.

Atelier 4 – Rocada (cum se realizează și felurile ei); când nu se poate face rocada

Atelier 5 – Gândirea partenerului de joc

Mai departe, ne vom axa pe gândirea partenerului de joc și pe cum am putea ,,ghici” mutarea lui.

Atelier 6 – Legătura; ce este și cum o folosim pentru a obține un avantaj

Atelier 7 – Etapele unei partide de șah; primul joc individual

În cadrul acestui atelier, cei mici vor avea primul joc real cu partener, lectorul fiind prezent pentru ajutor și sfaturi în privința mutărilor.

Atelier 8 – Finaluri de partide, modalități de a da ,,mat”

Atelier 9 – Posibilitățile regelui de a ieși din poziția de șah; rezolvarea de diagrame

Atelier 10 – Recapitularea pieselor și a mutărilor principale; evaluare prin teste și jocuri pe echipe

La ultimul atelier, vom lucra pe principiile de bază ale mutărilor din șah, astfel încât cei mici să poată dezvolta abilitatea de a lucra singuri mai departe și de a-și dezvolta noua pasiune!

diploma Mihaela Miu